Školní vzdělávací program „Skákej, běhej, dováděj!“
Charakteristika vzdělávacího programu
Naše mateřská škola se profiluje na výchovu ke zdravému životnímu
stylu se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností v předškolním věku.
Pohyb je neoddělitelnou součástí života. Zkušenosti dítěte s pohybem
hrají důležitou úlohu při utváření jeho osobnosti, emocí a při
dosahování úspěchů. Pohyb je jednou z nejdůležitějších biologických
potřeb dítěte, s jasným přirozeným efektem na zdraví, tělesnou i
psychickou zdatnost. Právě v předškolním věku si dítě vytváří na sport a
pohyb významné návyky. Důležité je, aby dítě mělo z pohybových aktivit
radost. Je zde také významný sociální aspekt, rozvíjí se kamarádství,
smysl pro fair-play, děti se lépe učí vyrovnat se s prohrou a
neúspěchem.
V rámci zaměření školy mají rodiče možnost volby dalších sportovních
aktivit, které jim jsou pro děti nabízeny – plavání, lyžování, všeobecná
kondiční příprava, základy míčových her.
Děti jsou vedeny k návykům zdravého životního stylu – po stránce
fyzické i psychické. Klademe důraz na prevenci rizikového chování.
V rámci tohoto tématu děti absolvují vzdělávací akce a projekty.
Předškoláci prochází mezinárodním programem Zipyho kamarádi.
Školní vzdělávací program Skákej, běhej, dováděj respektujeme Rámcový
vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a z něj vycházející
klíčové kompetence a očekávané výstupy. Pedagogické působení učitelek
v sobě nese následující rámcové cíle:
- Rozvíjení dítěte a jeho hodnot učení a poznání.
- Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost.
- Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Děti vedeme ke klíčovým kompetencím, které jsou pro předškolní vzdělávání následující:
- Kompetence k učení
- Kompetence k řešení problémů
- Kompetence komunikativní
- Kompetence sociální a personální
- Kompetence činnostní a občanské
Hlavní cíl našeho předškolního vzdělávání
- Cílem naší snahy je spokojené, samostatné, aktivní a sebevědomé
dítě, které se umí samostatně rozhodovat, prosazovat svoje názory, je
tvořivé a umí vyjádřit své názory a pocity.
- Dítě vedeme tak, aby se dobře rozvíjely jeho schopnosti, bylo
připravené se učit, vnímat své okolí, komunikovat s ním a dovedlo
zvládat určité úkoly. K tomu vytvoříme podnětné vzdělávací prostředí,
zajímavé a obsahově bohaté tak, aby se u nás dítě cítilo bezpečně,
radostně a spokojeně.
- Každodenní pestrou nabídkou činností v dětech probouzíme aktivní zájem o poznání a objevování světa.
- Vytváříme základy kompetencí, důležitých pro celý další vývoj, vzdělávání a celoživotní učení.
- Cílem je výchova ke zdravému životnímu stylu se zaměřením na rozvoj pohybových dovedností v předškolním věku.
- Vytváření správných životních postojů dětí.
- Vytvářet základy estetických dovedností.
- Rozvíjet kladný vztah dítěte k přírodě, k místu, kde žije.
Vzdělávací obsah
Při tvorbě ŠVP jsme vycházeli z předchozích zkušeností. Jednotlivé
integrované bloky jsou součástí vzdělávacího obsahu a vzdělávací nabídky
školy sestavené na základě systematické a promyšlené analýzy
vzdělávacích potřeb dětí v současném světě. Tato vzdělávací nabídka je
závazná pro všechny učitele a je z ní vycházeno při tvorbě každého
třídního kurikula.
Ucelený ŠVP poskytuje dostatek prostoru pro zpravidla tříletý
vzdělávací cyklus dětí. Umožňuje učitelům přizpůsobit vzdělávací nabídku
v TVP (třídní vzdělávací program) tak, aby dostatečně zohlednil věk,
schopnosti a podmínky dané skupiny. Není nezbytnou nutností naplnit celý
ŠVP každý rok, je naplněn v průběhu standardní doby vzdělávání dítěte
v naší mateřské škole.
Každá třída v rámci svého TVP zpracovává vzdělávací program „šitý na
míru“ konkrétnímu specifiku dané třídy. Třídní programy jsou otevřené
dokumenty, které jsou v průběhu roku doplňovány a upravovány. Součástí
TVP je konkrétní vzdělávací nabídka, kterou učitelky rozpracovávají do
zpravidla 1–2týdenních bloků, jež představují konkrétní program pro
děti, rodiče se s ním seznamují na nástěnkách v šatnách – týdenní plány.
Integrované bloky, tematické celky
Integrované bloky
– Flexibilní uspořádání integrovaných bloků dává učitelkám
volnost přizpůsobovat vzdělávací činnosti aktuálním situacím a zájmům
dětí.
– Čtyři IB v sobě nesou celé spektrum obrazu života na zemi, života jednotlivce i v kontextu lidského společenství
– Během školního roku jsou realizovány všechny integrované
bloky (pořadí, střídání a časovou dotaci volí učitelky) se svými
tematickými bloky
– Komplexnost pedagogického působení je naplněna předpokládanou zpravidla tříletou docházkou do mateřské školy
– Klíčové kompetence, dílčí cíle a očekávané výstupy jsou
cílové kategorie vycházející z RVP PV, které určují směr postupného
růstu, učení se a komplexnímu rozvoji dítěte v samostatnou, jedinečnou a
spokojenou osobnost
I. Já, člověk
Tematické celky:
- Já a moje tělo
- Já a moje pocity
- Já a moje rodina
- Já a moji kamarádi
- Já, fit a zdráv
- poznávání svého těla, uvědomění si svého místa na světě (umí se
oddělit od rodičů a zároveň navázat kontakty s vrstevníky, cizími lidmi,
učitelkami)
- uvědomění si, svého vnitřního světa-pocity, prožívání, myšlení, duševní pohoda
- poznání, že rodina je pro moji spokojenost velmi důležitá, je její součástí a ovlivňuje jí
- komunikace a vztahy s vrstevníky, učí se řešit konflikty, navazovat
přátelství a udržovat je a zároveň se vyrovnávat s odmítnutím
- dovídá se, co vede ke zdraví, proč je sport a pohyb pro zdravý,
šťastný život důležitý, jemná, a především hrubá motorika, koordinace,
vytrvalost, ale i fair play. Prevence rizikového chování, prevence
obezity, digitální závislosti. Vedeme k chápání zdraví jako komplexu
zdraví fyzického, duševního, ale i zdravé společenské klima, a to jako
něco, co sám aktivně může ovlivňovat.
- vnímat jídlo pozitivně, jako dodávající sílu, energii, ale
i potěšení ve společenském kontextu (rodinná setkání, oslavy).
Uvědomovat si důležitost pestré a vyvážené stravy a umět rozlišit
základní potraviny na ty, které tělo potřebuje, prospívají mu a ty,
které do zdravého stravování nepatří a dopřáváme si je jen příležitostně
- podpora samostatnosti – v sebeobsluze, přemýšlení, řešení problémů, běžných aktivitách
II. Příroda
Tematické celky:
- Neživá příroda
- Živá příroda
- Ochrana životního prostředí
- Počasí a roční období
- Věda-pozorování, zkoumání, pokusy
- Vnímat, že svět má svůj řád, je rozmanitý, pozoruhodný, pestrý
- Význam voda, čistého vzduchu, vědět, proč je voda pro život
důležitá, proč a jak ji máme chránit, mít povědomí o slané i sladké vodě
a umět pojmenovat různé vodní plochy
- rozlišovat různé živočichy a rostliny nejen na obrázku, umět květinu
najít i ve volné přírodě. Mít povědomí o tom, co je charakteristické
pro různé skupiny živočichů a rostlin, vědět, čím nám mohou být
nebezpeční, nebo užiteční a jaké jsou jejich vlastnosti.
- Proč je třeba životní prostředí chránit, jak můžeme přírodě pomoci sami; pěstovat uvědomění, že odpovědnost leží na každém z nás
- Roční období a jeho typické znaky, jak plyne čas a funguje koloběh
života. Co se děje v přírodě, ve které roční době a jaké jsou pro dané
období typické znaky, počasí, aktivity, oblečení
- Pozorování, zkoumání, objevování, experimentování pomocí všech
smyslů, využití mikroskopů, pokusy s vodou, hlínou, tvoření z přírodnin.
Podporovat radost a touhu zkoumat ve všech oblastech poznávání světa
- Orientovat se v číselné řadě, matematických pojmech. Vnímat základní matem. pojmy
- Podporovat chápání sama sebe jako součást přírody
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
III. Tradice
Tematické celky:
- Tradice v Tyršovce
- Adventní a vánoční čas
- Svátky jara
- Významné sváteční dny a oslavy (Masopust, MMD, Den matek, svátek rodiny)
- Tradice z celého světa
- Podpora tradic typických pro naši školku, chápat, s čím jsou
spojené, proč je slavíme, poznat a prožíti tradice naší školy
(Jablkobraní, Barevný den, Olympiáda, Loučení s předškoláky) a jejich
stmelující smysl
- Znát tradici Vánoc, Mikuláše i Tří Králů, užívat si vánoční
atmosféru, prožívat svátky klidu a míru, poznávat, v čem je jejich
hlavní hodnota a smysl a snažit se zmírnit zjednodušené, materialistické
vnímání Vánoc
- Citové prožívání společných tradic, svátků a schopnost adekvátní komunikace s ostatními
- Kulturní zvyklosti doma i ve světě
- Užít si masopustní veselí a karneval s ním spojený, vědět o tradici a smyslu a návaznosti na Velikonoce.
- Oslavit svátky jara, poznat tradici Velikonoc a vnímat atmosféru
přicházejícího jara. Zažít hravou náladu pálení čarodějnic a vnímat
1.máj v jeho původní tradici-lásky čas. Seznamovat si s lidovými
pranostikami a zvyky
- Oslavit společně s rodiči rodinné významné dny v květnu a červnu
(Den matek, Den rodiny, Den dětí, Den otců) a podpořit uvědomování si
citových vazeb k rodinným příslušníkům, sounáležitost, vděk, radost ze
společně stráveného času
- Poznat tradice, které pro nás nejsou úplně známé, ale jsou zajímavé,
znát typické slavnostní pokrmy nejen našich svátků a významných
událostí, ale i tradice a zvyky dětí jiných národností v naší třídě
IV. Svět kolem nás
Tematické celky:
- Technika kolem nás
- Umění
- Domov
- Svět
- Sport a pohybové aktivity
- Lidé kolem nás
- Co mě zajímá a co mám rád
- Vnímání technických a digitálních věcí kolem nás jako prostředek k
poznávání světa, jako pomocníky, ale uvědomovat si i jejich omezení,
nevýhody, hrozby. Znát hlavní pravidla silničního provozu jako chodec, i
jako cyklista
- Rozvoj estetického cítění – pozorně poslouchá, sleduje a užije si se
zájmem literární, dramatické či hudební představení, hodnotí zážitek.
Orientovat se v různých znakových systémech komunikace (čísla, písmena,
piktogramy)
- Vnímá domov ve všech rovinách významu-pokojíček, rodina, dům, město,
stát, rozmanité poznatky jak z blízkého okolí domu, školky, ale i širší
pojem komunity, národa
- Naše planeta-propojené světy-světadíly, různí lidé na jedné Zemi,
Pojem vesmír, hvězdy, Slunce a Měsíc. Postupně rozšiřovat chápání světa.
- Akce a aktivity pohybové, sportovní kurzy, návštěvy sportovišť,
tradiční akce Tyršovky, spolupráce s jinými subjekty (DDM, fitness,
trenéři Sportujeme s MŠ,)
- Rozmanitost lidského světa-co nás rozděluje, co nás spojuje-v tom co
děláme (povolání), v tom, jak vypadáme (rasy), kde žijeme (národy).
Otázky, co bych rád jednou dělal, co mě láká a zajímá. Být si vědom
rovnosti všech lidí. Vytvářet si zdravý, rovnocenný vztah s ostatními
lidmi
- Dětští hrdinové a aktuální moderní aktivity a věci-široký tematický celek, který vychází se samotných aktuálních zájmu dětí
Celý Školní vzdělávací program Mateřské školy Tyršovka v Praze 12 je k dispozici v kanceláři ředitelky školy.